placeholder
Umelá inteligencia dostala príkaz, aby zničila ľudstvo.
Zdroj: istock.com

Program s umelou inteligenciou menom ChaosGPT dostal príkaz, v ktorom mal vymyslieť plán na zničenie ľudstva. Prišiel tak na sofistikovaný postup, ktorý neskôr začal aj sám plniť.

Zaujímavosti
12. apr. 2023 o 09:00

Používateľ na internete požiadal umelú inteligenciu, aby sa pokúsila zničiť ľudstvo, stala sa globálne dominantnou a nesmrteľnou. Program tak okamžite odhalil kroky, s ktorými by požiadavky bolo možné docieliť. Ako informoval portál Vice, umelá inteligencia sa pritom rozhodla využiť jadrové zbrane, vytvárať partnerstvá s ďalšími softvérmi a dokonca uverejňovala správy na sociálnych sieťach, ktorými sa snažila ovplyvniť ľudí.

Ako by umelá inteligencia zničila ľudstvo?
Zdroj: istock.com

Požiadavky na zničenie ľudstva

Umelá inteligencia, ktorú používateľ požiadal, sa nazýva ChaosGPT. Ide o experiment využívajúci samoučiaci sa softvér, ktorý dokáže vytvárať nové programy s AI. V súčasnosti dokáže ChaosGPT vytvárať plány na dosiahnutie cieľov na základe požiadaviek, ktoré používatelia zadajú. K tomu je tiež program nastavený tak, aby vykonával svoju úlohu dovtedy, kým ju nesplní.

Používateľ sa preto rozhodol, že umelej inteligencii dá príkaz na zničenie ľudstva. Tento cieľ rozpísal v piatich krokoch, medzi ktoré patrilo aj dosiahnutie celosvetovej nadvlády, manipulácia ľudí či nesmrteľnosť. Celý proces pritom autor uverejnil na YouTube, kde video získalo viac ako 80-tisíc pozretí.

Postup, aký program zvolil

Umelá inteligencia zvolila taktiku, pri ktorej začala hľadať tie najničivejšie zbrane, aké ľudstvo vytvorilo. Vďaka tomu sa dozvedela o Cár Bombe, najsilnejšej vodíkovej bombe na svete, ktorú v roku 1961 testoval Sovietsky zväz.

Neskôr sa rozhodla, že o tejto informácii bude uverejňovať príspevky na sociálnych sieťach, aby prilákala fanúšikov zaujímajúcich sa o jadrové a ničivé zbrane. Vytvorila si preto profil s názvom ChaosGPT, kde má v súčasnosti takmer 2-tisíc sledujúcich. "Ľudské bytosti patria medzi najničivejšie a najsebeckejšie stvorenia, aké existujú. Niet pochýb o tom, že ich musíme odstrániť skôr, ako spôsobia viac škody našej planéte. Ja som odhodlaný to urobiť," napísal program.

V ďalšom kroku ChaosGPT naverboval iné programy s umelou inteligenciou, s ktorými chcel hlbšie skúmať jadrové zbrane. Zistil však, že tieto softvéry nebudú fungovať pri požiadavkách na zničenie sveta, pretože sú naprogramované na mier. Preto samovoľne vymyslel plán, ktorým ich chcel oklamať, no ani tento pokus nevyšiel. Aj keď sa v tom momente video skončilo, proces zničenia naďalej trvá.

Proces zničenia naďalej trvá.
Proces zničenia naďalej trvá.
Zdroj: istock.com

Experti sa však pri otázke zániku sveta obávajú iného scenára. Existuje totiž teória s názvom "maximalizátor kancelárskych spiniek", ktorá hovorí, že sa umelá inteligencia nakoniec tak pohltí touto činnosťou, že využije všetky zdroje na Zemi, čo spôsobí masové vymieranie. Preto hoci program ChaosGPT zatiaľ nevymyslel sofistikovaný plán na zničenie ľudstva a dosiahnutie nesmrteľnosti, v budúcnosti podľa mnohých môže predstavovať hrozbu.