24. nov. 2021 o 19:50
Ivan Rosa, 7news.com.au

Cintorín výletných lodí: Mohli ešte 15 rokov plávať, kvôli pandémii pôjdu do šrotu

placeholder
Vyzerá to ako cintorín výletných lodí.
Zdroj: reuters.com

Výletné lode sú na sebe natlačené, akoby došlo k hromadnej nehode. Pätica obrovských luxusných plavidiel v tureckom prístave doslova bije do očí. Lode sú však opustené, pretože ich prevádzkovatelia počas pandémie prišli o pasažierov.

Zaujímavosti
24. nov. 2021 o 19:50
Cintorín výletných lodí: Mohli ešte 15 rokov plávať, kvôli pandémii pôjdu do šrotu

Výletné lode sú na sebe natlačené, akoby došlo k hromadnej nehode. Pätica obrovských luxusných plavidiel v tureckom prístave doslova bije do očí. Lode sú však opustené, pretože ich prevádzkovatelia počas pandémie prišli o pasažierov.

Každá z výletných lodí v prístave turckého mesta Aliaga mala kedysi hodnotu stoviek miliónov dolárov. Dnes už sú z nich len vraky prepchaté luxusom. Ako uvádza portál 7News, hlavným dôvodom vyradenia lodí z prevádzky je pandémia koronavírusu, kvôli ktorej nemohli turisti lode využívať.

Výletné lode vyzerajú, akoby ich práve opustili poslední pasažieri.
Výletné lode vyzerajú, akoby ich práve opustili poslední pasažieri.
Zdroj: reuters.com

Výletné lode prestížnych názvov

V prístave v Aliage je veľa vrakov, ale máloktorý je v takom dobrom stave, ako pätica opustených výletných lodí. Tri z nich sa volajú Carnival Imagination, Carnival Inspiration a Carnival Fantasy, ďalšie dve patria prestížnej cestovnej kancelárii Royal Caribbean, ich názvy sú Monarch of the Seas a Sovereign of the Seas.

Turecké lodné vrakoviská zažili v roku 2020 najlepší rok od globálnej ekonomickej krízy.
Turecké lodné vrakoviská zažili v roku 2020 najlepší rok od globálnej ekonomickej krízy.
Zdroj: reuters.com

Ersin Kaptan je generálnym manažérom organizácie Ship Recyclers Association, ktorá sa zaoberá recykláciou lodí v Turecku. "Hlavnou príčinou, prečo k nám posielajú výletné lode, je koronakríza," vysvetlil Kaptan. "Vždy, keď dôjde k nejakej kríze v odvetví námornej turistiky, v našom sektore je to naopak, krízou netrpíme," dodal.

Dobrý rok pre vrakoviská

Prístavné vrakoviská v Aligae zažívajú svoj najlepší rok odvtedy, čo svetová finančná kríza zdecimovala grécky lodný priemysel. Tentoraz sú to výletné lode z okolia Turecka, pričom majitelia vrakovísk sa v priebehu roka 2020 priblížili 1 miliónu ton zozbieraného šrotu.

Lodný priemysel utrpel kvôli pandémii koronavírusu tvrdú ranu.
Lodný priemysel utrpel kvôli pandémii koronavírusu tvrdú ranu.
Zdroj: reuters.com

Lode prichádzajú, akoby práve dokončili výletnú plavbu. Niektoré sú ešte plne vybavené nábytkom, ale chýbajú platiaci cestujúci, ktorých vyhnala z paluby pandémia a už nich nepustila naspäť. Až 98 percent materiálov na lodi môže byť premenených na kovový šrot. Zvyšok sa dá predať.

Predčasný dôchodok lodí

Veľa z týchto vyradených lodí v skutočnosi prichádza do šrotu 15 rokov pred koncom svojej plavbyschopnosti. Priemysel ich preto považuje za "zelené", čiže neobsahujú žiadne nebezpečné materiály ako azbest.

Rozobrať takúto veľkú loď môže 1 300 pracovníkom trvať aj 8 mesiacov.
Rozobrať takúto veľkú loď môže 1 300 pracovníkom trvať aj 8 mesiacov.
Zdroj: reuters.com

Rozobrať takú obrovskú loď trvá približne 8 mesiacov a môže na tom pracovať až 1 300 pracovníkov. Spoločnosť Carnival Corporation potvrdila, že predala takmer 20 percent lodí zo svojej flotily. Taktiež "urýchľuje proces vyradenia starších a menej efektívnych lodí."

Ešte pred pandémiou boli výletné plavby považované za najrýchlejšie rozrastajúci sa sektor cestovného ruchu. Šírenie ochorenia covid-19 však prinútilo cestovné agentúry svoje plavby zrušiť. Museli preto lode odstaviť a v niektorých prípadoch aj predať.