Na medzinárodnom letisku Stansted sa nedávno stal bizarný incident, ktorý mohol rýchlo vyvrcholiť do tragickej nehody. Lietadlo, ktoré z tohto miesta vzlietlo, sa totiž odlepilo od zeme s dvomi chýbajúcimi oknami. Ako informoval portál LADBible, vyšetrovanie odhalilo, že producenti ich nenamontovali späť po natáčaní scény. Pochybil však aj personál lietadla, ktorý si žiadne nezrovnalosti so strojom pred štartom nevšimol.
Lietadlo vzlietlo bez okien
Incident sa odohral 4. októbra 2023 na anglickom letisku Stansted vzdialenom približne 55 kilometrov od centra Londýna. Policajné vyšetrovanie ukázalo, že Airbus A321, ktorý v minulosti viezol vzácnych pasažierov, ako napríklad kráľa Karola III. či predsedu vlády Spojeného kráľovstva Rishiho Sunaka, vzlietlo do vzduchu bez okien.
Britské Oddelenie vyšetrovania leteckých nehôd (AAIB) uviedlo, že lietadlo pristálo niekoľko minút po tom, čo si člen posádky všimol jeden do očí bijúci problém. Zistil, že tesnenie okolo jedného z okien nebezpečne klepalo, a preto to nahlásil nadriadenému. Ten rozhodol, že lietadlo, ktoré sa medzičasom dostalo na výšku 4,5 kilometra, by malo pristáť. V stroji spoločnosti Titan Airways, sa v čase objavenia problému nachádzalo 11 členov posádky a deväť pasažierov.
Lietadlo bolo použité pri natáčaní
Kontrola po pristátí zistila, že na stroji chýbajú dve okenné tabule a ďalšie dve nie sú v správnej polohe. Ukázalo sa tiež, že namiesto skla chránil kabínu iba tenký plast, ktorý má za úlohu brániť ľuďom dotýkať sa skutočných okien.
AAIB poznamenala, že k incidentu došlo deň po tom, čo bolo lietadlo použité pri natáčaní. Producenti okolo stroja rozmiestnili silné svetlá, ktoré vytvárali ilúziu východu slnka. Tieto lampy však filmári namontovali príliš blízko okien, čo spôsobilo, že pena okolo nich sa roztopila. Preto predpokladajú, že počas nakrúcania vypadli zo svojho miesta.
Vyšetrovanie AAIB však odhalilo, že aj napriek chýbajúcim oknám kabína zostala pod normálnym tlakom. Vďaka tomu sa nikto nezranil. "Zatiaľ čo v tomto prípade sa chyba prejavila až vo výške 3 kilometrov nad morom, iná úroveň poškodenia by mala vážnejšie následky. Pri väčšom diferenčnom tlaku by totiž mohla skončiť aj tragicky," poznamenala správa.