Drvivá väčšina ľudí túži po bohatstve, vďaka ktorému by mohli žiť bezstarostný život. Nová štúdia však odhalila, že nie všetci majú predpoklady na to stať sa milionárom či miliardárom. Ako informoval portál DailyMail, psychológovia pomocou analýzy osobnostných čŕt bohatých ľudí stanovili päť kľúčových charakteristík, ktorými táto elitárska skupina oplýva. Máte niektorú z nich aj vy?
Aké charakteristiky majú bohatí ľudia?
Štúdia, ktorú uverejnili výskumníci z anglickej Open University a Nórskej školy manažmentu, sa zaoberala mnohými faktormi každodenného života. Zapojilo sa do nej viac ako 3 200 účastníkov, pričom sa ich vedci v prieskume pýtali na ich celkový majetok a iné osobné investície. Hoci nešlo o miliardárov, približne 10,8 percent z nich zarobilo každý rok 90-tisíc eur alebo viac. Naopak až 23,7 percenta malo celkový príjem domácnosti nižší ako 25-tisíc eur.
Tieto čísla potom porovnali s osobnostnými črtami takzvanej "veľkej päťky", ktorými sú neurotizmus, extroverzia, otvorenosť, obetavosť a svedomitosť. Vedci pritom zistili, že bohatší ľudia vykazujú tieto charakteristiky:
1. Svedomitosť a zmysel pre zodpovednosť a organizáciu
2. Menšia miera impulzívnosti v spojitosti s míňaním peňazí
3. Menšia pravdepodobnosť štedrého rozdávania majetku
4. Menšia otvorenosť k novým zážitkom a väčšia spätosť s majetkom
5. Menšia prispôsobivosť, ktorá sa spája s väčšou pravdepodobnosťou robiť dobré investície
Zaužívané chodníčky
Vedci pritom zistili, že svedomitosť pozitívne súvisí s úrovňou bohatstva. To znamená, že miliardári majú väčšiu pravdepodobnosť disponovať silnejším zmyslom pre zodpovednosť. Bohatší ľudia boli tiež oveľa menej neurotickí a ťažšie prispôsobiví. Výskumníci sa pritom domnievajú, že priemerný človek je oveľa impulzívnejší, nakupuje predražené veci a robí zlé investičné rozhodnutia.
Veľká obetavosť bola tiež negatívne spojená s úsporou peňazí. Odborníci sa pritom domnievajú, že súvisí s nakupovaním prehnaného množstva darčekov a príliš štedrým míňaním na iných. Ľudia s väčším bohatstvom boli tiež považovaní za menej otvorených novým skúsenostiam a radšej sa zdržiavali pri zaužívaných chodníčkoch.
Vedci však uviedli, že aj keď tieto atribúty môžu ľuďom pomôcť zlepšiť ich finančnú situáciu, nemali by sa riadiť len štatistikami. "Zistenia z tejto štúdie môžu byť skôr užitočné pre tých, ktorí ponúkajú finančné poradenstvo, pretože tak môžu prispôsobiť svoje rady osobnosti ich klientov.