20. apr. 2023 o 16:00
Miloš Audi, iflscience.com

Indonézskemu kmeňu hrozí vyhynutie. Môže za to ťažba na výrobu batérii do elektrických áut

placeholder
Indonézskemu kmeňu hrozí vyhynutie.
Zdroj: twitter.com/Survival, istock.com

Kmeň s názvom Hongana Manyawa, ktorý žije na indonézskom ostrove Halmahera, je vystavený čoraz väčšiemu nebezpečenstvu. Dôvodom je intenzívna ťažba kovov v oblasti, ktorá ničí krajinu a vyhadzuje obyvateľov z ich prirodzeného prostredia.

Zaujímavosti
20. apr. 2023 o 16:00
Indonézskemu kmeňu hrozí vyhynutie. Môže za to ťažba na výrobu batérii do elektrických áut

Kmeň s názvom Hongana Manyawa, ktorý žije na indonézskom ostrove Halmahera, je vystavený čoraz väčšiemu nebezpečenstvu. Dôvodom je intenzívna ťažba kovov v oblasti, ktorá ničí krajinu a vyhadzuje obyvateľov z ich prirodzeného prostredia.

Kmeňu žijúcemu v Indonézii hrozí vyhynutie v dôsledku kolosálneho projektu, pri ktorom sa baníci snažia ťažiť rôzne kovy na ich pozemkoch, aby vedeli vyrobiť batérie do elektrických áut. Skupina pre ochranu ľudských práv kmeňov s názvom Survival však neobviňuje len ťažobné spoločnosti, ale aj výrobcov elektrických áut, ako napríklad Tesla, ktorú vlastní Elon Musk. Ako informoval portál IFLScience, aktivisti preto prosia vlády, aby na základe medzinárodného práva vyriešili túto situáciu.

Veľké zásoby kovov na ostrove

Organizácia Survival nedávno začala šíriť povedomie o správe, že nadnárodní ťažobní giganti zamierili na indonézsky ostrov Halmahera. Vo vnútrozemí však žije približne 300 až 500 členov predtým kmeňa známeho ako Hongana Manyawa, čo v ich rodnom jazyku znamená "Ľudia lesa". Sú pritom jedným z posledných kočovných kmeňov, lovcov a zberačov v Indonézii.

Táto časť Indonézie tiež ukrýva jedny z najväčších svetových podzemných zásob niklu, lítia a kobaltu. Tie ťažobné spoločnosti potrebujú na výrobu batérii do elektrických áut, po ktorých je v posledných rokoch čoraz väčší záujem. Kvôli tomu sa obyvatelia ostrova Halmahera obávajú, že ťažba sa ešte zintenzívni a kmeňu Hongana Manyawa tak bude hroziť vyhynutie. "Ak nebude žiadny les, potom už nebudeme ani my," povedal jeden z obyvateľov kmeňa.

Vinu nesú aj technologické spoločnosti

Weda Bay Nickel, spoločnosť čiastočne vlastnená francúzskym ťažobným gigantom Eramet, údajne začala ťažiť na ostrove už v roku 2019. Organizácia Survival uviedla, že firma plánuje vytvoriť partnerstvo s nemeckým chemickým koncernom BASF a vybudovať rafinériu v Halmahere.

Spolu s ťažobnými spoločnosťami sa však na projekte podieľajú aj výrobcovia elektromobilov, ako napríklad Tesla. Spoločnosť mala pritom podpísať miliardové kontrakty na nákup indonézskeho niklu a kobaltu pre ich batérie. Aj keď sa spoločnosť riadi politikou, podľa ktorej od každého požaduje informovaný súhlas na ťažbu, organizácia Survival tvrdí, že svoj kódex nedodržali. Obyvatelia kmeňa im totiž nedali žiadne povolenie.

Organizácia viní aj spoločnosti, ktoré vyrábajú elektrické autá.
Organizácia viní aj spoločnosti, ktoré vyrábajú elektrické autá.
Zdroj: northfoto.com

Existuje však šanca, že ďalšie ťažobné operácie na Halmahere sa neuskutočnia. Dôvodom je, že tento projekt by medzinárodné právo mohlo považovať za nezákonný. Obyvatelia nekontaktovaného kmeňa totiž nedali plný súhlas na využívanie ich pôdy. "Je strašné, že spoločnosti vyrábajúce elektromobily predali zákazníkom prísľub etickej spotreby, zatiaľ čo ich dodávateľskí partneri doslova vyhladzujú kmene," uviedla vo vyhlásení riaditeľka organizácie Survival Caroline Pearce.