Letecká spoločnosť Emirates je najväčším prevádzkovateľom lietadiel A380, vo svojej flotile má celkovo 123 takýchto obrov. A práve Emirates stoja za návratom giganta na viedenské letisko. Na linke Viedeň - Dubaj letíme denne na krídlach Airbusu A380 s odletom o 15:10, rovnako ako na linke Dubaj - Viedeň s odletom 8:55.
Toto lietadlo netreba predstavovať žiadnemu nadšencovi lietania. Airbus A380 je "crème de la crème" letectva a neraz sa zapísal do knihy rekordov. Prečítajte si TOP desať faktov o najväčšom dopravnom lietadle sveta.
Najväčší na svete
Airbus A380 sa pýši titulom najväčšieho dopravného lietadla na svete. Jeho maximálna kapacita je 853 cestujúcich a ponúka 550 štvorcových metrov využiteľnej plochy na dvoch palubách. Rozpätie jeho krídel je takmer 80 metrov - sú tak dlhšie ako napríklad olympijský bazén. Je dlhý ako dve modré veľryby a vysoký ako päť žiráf.
Inauguračný let
Prvý komerčný let absolvoval Airbus A380 pred takmer 20 rokmi. V roku 2007 letel zo Singapuru do austrálskej Sydney, čím sa významným míľnikom zapísal do histórie letectva.
A380tka váži dvakrát toľko čo Socha slobody.
Zdroj:
Emirates
Ostatní musia počkať
Na letisku musia ostatné lietadlá čakať až tri minúty, kým môžu vzlietnuť za lietadlom A380, a to kvôli turbulenciám spôsobeným jeho štyrmi motormi i koncami krídel.
Najdlhší a najkratší let
Najkratší let, ktorý kedy Emirates s A380 lietali, bol z Dubaja do mesta Jeddah v Saudskej Arábii. Trval dve hodiny a 50 minút. Naopak najdlhší let predstavuje linka medzi Dubajom a novozélandským Aucklandom, ktorá trvá približne 17 hodín.
Najkratší let A380tky smeroval z Dubaja do Saudskej Arábie - trval necelé tri hodiny.
Zdroj:
Emirates
Ťažký náter
Na pokrytie celej plochy lietadla A380 s plochou 3 500 štvorcových metrov je potrebných približne 3 600 litrov farby. Bežná vrstva farby zvyšuje hmotnosť lietadla o vyše 600 kíl. Nafarbenie lietadla zvyčajne trvá približne dva týždne.
Stovky kilometrov káblov
V lietadle sa nachádza takmer 100-tisíc rôznych typov elektrických káblov, čo do dĺžky predstavuje približne 480 kilometrov. Obrovské množstvo káblov spravilo konštruktérom vrásky na čele a prispelo k dvojročnému oneskoreniu počiatočnej výroby Airbusu.
Nafarbenie lietadla trvá zhruba dva týždne.
Zdroj:
Emirates
Prebudovanie letísk
Ešte predtým, než začali Airbusy A380 prvýkrát lietať, mnohé letiská museli prerobiť svoje dráhy, aby tam tento gigantický stroj mohol pristávať, respektíve vzlietnuť. Spoločnosť Airbus tvrdí, že s lietadlom je kompatibilných 140 letísk po celom svete a viac ako 400 ho môže prijať v prípade núdzového pristátia.
S kuframi netreba šetriť
Do nákladového priestoru lietadla A380 sa zmestí až 3-tisíc kufrov a na urýchlenie ich nakladania sa môžu súčasne použiť dva nakladacie pásy - jeden vpredu a druhý vzadu.
Ekonomická trieda Emirates na palube A380.
Zdroj:
Pelipecky
Skutočný globalista
Každé lietadlo A380 sa skladá zo štyroch miliónov komponentov. Tie vyrába 1 500 spoločností z 30 rôznych krajín. Následne cestujú do mesta Toulouse na juhu Francúzska, kde lietadlo montujú do jeho konečnej podoby.
Bez problémov s dlhým doletom
A380 je jedno z lietadiel s najdlhším doletom na svete. Na jedno natankovanie zvládne preletieť až 15-tisíc kilometrov, čo je približná vzdialenosť medzi Parížom a Sydney. Pre lepšiu predstavivosť, vzdialenosť medzi severným a južným pólom Zeme je okolo 20-tisíc kilometrov.
A380tka na jedno natankovanie preletí vzdialenosť až 15-tisíc kilometrov.
Zdroj:
Emirates