02. máj. 2023 o 08:30
Miloš Audi, dailymail.co.uk

Ste oddaní svojej práci? Podľa vedcov vás manažér môže využiť na viac neplatených nadčasov

placeholder
Ste oddaní svojej práci?
Zdroj: istock.com

Vedci na základe experimentu zistili, že manažéri firiem majú tendenciu uprednostniť pre prácu navyše lojálnych zamestnancov pred tými ostatnými. Výsledky však ukázali, že mnohí šéfovia takýchto pracovníkov môžu využívať.

Zaujímavosti
02. máj. 2023 o 08:30
Ste oddaní svojej práci? Podľa vedcov vás manažér môže využiť na viac neplatených nadčasov

Vedci na základe experimentu zistili, že manažéri firiem majú tendenciu uprednostniť pre prácu navyše lojálnych zamestnancov pred tými ostatnými. Výsledky však ukázali, že mnohí šéfovia takýchto pracovníkov môžu využívať.

Aj keď sa môžete domnievať, že lojálnosť pracovníkov je kľúčom k vybudovaniu kariéry, nová štúdia odhalila aj jej negatívne dôsledky. Podľa nej majú títo zamestnanci totiž väčšiu pravdepodobnosť, že ich nadriadení budú využívať a že budú ťahať neplatené nadčasy. Ako informoval portál DailyMail, experimentu sa zúčastnilo viac ako tisíc ľudí.

Ste lojálnym zamestnancom?
Ste lojálnym zamestnancom?
Zdroj: istock.com

Dvojsečná zbraň

Tím výskumníkov z americkej Duke University vykonal sériu experimentov s takmer 1 400 manažérmi. Účastníci získali informácie o fiktívnom 29-ročnom zamestnancovi menom John, pričom sa tiež všetci dozvedeli, že firma, kde pracuje, má malý rozpočet.

Vedci sa domnievali, že oddanosť firme môže mať dve strany, pretože podľa nich drvivá väčšina manažérov využíva lojálnych pracovníkov pred menej angažovanými kolegami. Ak teda chceli účastníci štúdie udržať nízke náklady firmy, museli sa rozhodnúť, do akej miery by boli ochotní poveriť Johna úlohami navyše bez akéhokoľvek ďalšieho príplatku.

Manažéri často využívajú lojalitu zamestnancov.
Manažéri často využívajú lojalitu zamestnancov.
Zdroj: istock.com

Potvrdenie teórie

Výsledky odhalili, že bez ohľadu na to, ako výskumníci zostavili profil zamestnanca, označenie Johna za lojálneho pracovníka viedlo k zvýšenej ochote poveriť ho väčším množstvom neplatenej práce.

Rovnaký výsledok nastal aj pri inom scenári. Keď bol zamestnanec zobrazený ako človek, ktorý má povesť workoholika, manažéri ho hodnotili ako lojálnejšieho. "Je to začarovaný kruh. Oddaných pracovníkov chcú často vykorisťovať. Keď však urobia takúto prácu, zlepší to ich reputáciu, vďaka čomu budú mať väčšiu šancu, že ich v budúcnosti znovu vyberú," povedal vedúci výskumu Matthew Stanley.

Podľa vedcov ide o začarovaný kruh.
Podľa vedcov ide o začarovaný kruh.
Zdroj: istock.com

Vedci veria, že lojalita súvisí s povinnosťou prinášať osobné obete pre firmu. To je podľa nich dôvodom, prečo sa manažéri sústreďujú na takýto typ pracovníkov. Varovali však, že aj keď oddanosť spoločnosti môže mať dôsledky, zamestnanci by sa nemali začať vyhýbať nekompenzovaným nadčasom. "Vážime si ľudí, ktorí sú lojálni. Vnímame ich pozitívne a často to býva nakoniec odmenené. Neexistuje tam len negatívna stránka. Je to naozaj zložitý problém," poznamenal Stanley.