Aj keď sa môžete domnievať, že lojálnosť pracovníkov je kľúčom k vybudovaniu kariéry, nová štúdia odhalila aj jej negatívne dôsledky. Podľa nej majú títo zamestnanci totiž väčšiu pravdepodobnosť, že ich nadriadení budú využívať a že budú ťahať neplatené nadčasy. Ako informoval portál DailyMail, experimentu sa zúčastnilo viac ako tisíc ľudí.
Dvojsečná zbraň
Tím výskumníkov z americkej Duke University vykonal sériu experimentov s takmer 1 400 manažérmi. Účastníci získali informácie o fiktívnom 29-ročnom zamestnancovi menom John, pričom sa tiež všetci dozvedeli, že firma, kde pracuje, má malý rozpočet.
Vedci sa domnievali, že oddanosť firme môže mať dve strany, pretože podľa nich drvivá väčšina manažérov využíva lojálnych pracovníkov pred menej angažovanými kolegami. Ak teda chceli účastníci štúdie udržať nízke náklady firmy, museli sa rozhodnúť, do akej miery by boli ochotní poveriť Johna úlohami navyše bez akéhokoľvek ďalšieho príplatku.
Potvrdenie teórie
Výsledky odhalili, že bez ohľadu na to, ako výskumníci zostavili profil zamestnanca, označenie Johna za lojálneho pracovníka viedlo k zvýšenej ochote poveriť ho väčším množstvom neplatenej práce.
Rovnaký výsledok nastal aj pri inom scenári. Keď bol zamestnanec zobrazený ako človek, ktorý má povesť workoholika, manažéri ho hodnotili ako lojálnejšieho. "Je to začarovaný kruh. Oddaných pracovníkov chcú často vykorisťovať. Keď však urobia takúto prácu, zlepší to ich reputáciu, vďaka čomu budú mať väčšiu šancu, že ich v budúcnosti znovu vyberú," povedal vedúci výskumu Matthew Stanley.
Vedci veria, že lojalita súvisí s povinnosťou prinášať osobné obete pre firmu. To je podľa nich dôvodom, prečo sa manažéri sústreďujú na takýto typ pracovníkov. Varovali však, že aj keď oddanosť spoločnosti môže mať dôsledky, zamestnanci by sa nemali začať vyhýbať nekompenzovaným nadčasom. "Vážime si ľudí, ktorí sú lojálni. Vnímame ich pozitívne a často to býva nakoniec odmenené. Neexistuje tam len negatívna stránka. Je to naozaj zložitý problém," poznamenal Stanley.