Na internete sa za posledných pár rokov rozšírili fotografie zobrazujúce takzvané hraničné priestory. Ide o otvorené miestnosti alebo úzke chodby, ktoré sú strašidelne osvetlené, pričom sa zdá, že sa ťahajú donekonečna. Psychológovia sa pozreli na tento fenomén a vyhodnotili, prečo sú tieto obrázky pre ľudí desivé. Podľa portálu IFLScience subjekty tvrdili, že na fotografiách niečo nesedí.
Zobrazujú prechod
Najčastejšie sa s podobnými fotografiami stretnete na Reddite, pričom ich používatelia pridávajú do skupiny s názvom Liminal Space. Tam tieto miestnosti definujú ako "priestory, ktoré ukazujú, čo bolo predtým a čo bude nasledovať".
To podľa informácií súvisí s definíciou hraničnosti, čo je termín používaný v antropológii. Pojem opisuje pocit dezorientácie či nerozhodnosti počas prechodu medzi dvomi štádiami bytia. Preto sú na fotografiách často zobrazené chodby, čakárne alebo otvorené tmavé ulice, ktoré majú indikovať prechádzanie medzi problémami každodenného života.
Obrázky sa často snažia vyvolať pocit nostalgie. Mnohé príspevky sa estetikou približujú k obdobiu 80. a 90. rokov minulého storočia. Taktiež sa na fotografiách zvyčajne nenachádzajú žiadni ľudia alebo iné živé bytosti.
Výskum psychológov
Nedávno sa dvaja psychológovia z Cardiff University vo Walese rozhodli preštudovať fenomén hraničných priestorov. Skúmali pocity spojené so sledovaním fotografií, pričom zistili, že ide o "efekt bizarného údolia".
Teóriu vytvoril koncom 70. rokov 20. storočia japonský robotik Masahiro Mori, ktorý vo svojom experimente študoval reakcie ľudí na robotov rozličného stupňa antropomorfizmu (prisudzovania ľudských vlastností neživým alebo mýtickým bytostiam). Z výskumu vyplynulo, že subjekty v určitom momente začal stroj odpudzovať, pretože sa svojím správaním až príliš podobal na skutočného človeka.
Aj keď sa hypotéza zvyčajne spája s hmotnými entitami, psychológovia sa ju snažili prevteliť aj do obrázkov hraničných priestorov. Preto ukázali desiatkam študentov viac ako 100 rôznych fotografií, ktoré zobrazovali takéto miestnosti. Po pokuse mali účastníci popísať, ako sa cítia.
Z výsledkov vyplynulo, že na subjekty pôsobili tieto fotografie nereálne. Medzi najčastejšie odpovede patrila absencia ľudí na verejných priestranstvách či slabé osvetlenie. "Nezmyselnosť či tajomnosť patrí medzi zvyčajné reakcie na odchýlky od známych postupov," uviedli autori štúdie.