Naprieč časom sa ľuďom podarilo vybudovať na našej planéte obrovské množstvo stavieb, ktoré dokázali posunúť latku v oblasti inžinierstva na novú úroveň. Jedným z príkladov je aj tunel Seikan v Japonsku, ktorý sa môže pýšiť titulom najdlhšej koľajovej trasy s úsekom pod vodou na svete. Ako informoval portál IFLScience, jeho výstavbu podnietila obrovská tragédia, ktorá si vyžiadala stovky životov.
Desaťročia práce
Japonský tunel Seikan s celkovou dĺžkou 53,85 kilometrov spája dohromady ostrovy Honšú a Hokkaido. Zaujímavé však je, že približne polovica trasy sa nenachádza na pevnine, ale pod hladinou mora. Táto podvodná časť je umiestnená 100 metrov pod dnom úžiny Tsugaru. Seikan sa tiež radí medzi najdlhšie železničné tunely na svete, pričom ho v tejto štatistike prekonal iba Gotthardský pätný tunel vo švajčiarskych Alpách. Ten však namiesto morského dna vedie cez hory.
Trvalo mnoho desaťročí, kým sa tento inžiniersky megaprojekt rozbehol. Rozhodujúci moment pri jeho vzniku nastal v roku 1954, keď Japonsko zasiahol obrovský tajfún a potopil päť trajektov prechádzajúcich cez úžinu Tsugaru. Pri tomto incidente prišlo celkovo o život 1 430 ľudí, čo prinútilo úrady skúmať bezpečnejšie možnosti hromadnej dopravy cez túto oblasť. V roku 1955 preto japonské železnice spustili štúdiu, aby zistili, či by tunel pod kanálom mohol byť vybudovaný.
Projekt si vyžiadal aj ľudské životy
Prvé výkopové práce sa začali v roku 1964, no ukázalo sa, že vyhotovenie tohto projektu nebude jednoduché. Hoci sa už o sedem rokov neskôr spustilo prehlbovanie hlavného tunela, stavba si dovtedy vyžiadala množstvo ľudských životov. Ako uviedol portál Newpapers, ktorý je veľkou databázou novinových výtlačkov z celého sveta, počas tohto obdobia zomrelo až 34 robotníkov.
Nakoniec sa však v roku 1985 stavbárom podarilo prekonať prekážky a o tri roky neskôr tunel aj otvorili. V tom čase boli súčasťou projektu aj dve podmorské stanice, ktoré sa nachádzali na pobreží každého ostrova. Výstavba tunela stála ohromných 689 miliárd jenov, čo je približne 4,3 miliardy eur. Existujú však aj dohady, že na tento projekt sa minulo ešte väčšie množstvo financií, pričom zdroje uvádzajú číslo 1,1 bilióna jenov alebo 7 miliárd eur.
Vybudovanie Seikanu sa však aj napriek obrovským výdavkom vyplatilo. Odhaduje sa, že ním denne prejde okolo 50 vlakov vrátane nákladnej a osobnej dopravy. Je dokonca prispôsobený aj slávnym japonským vlakom menom Šinkansen, ktoré dosahujú maximálnu rýchlosť až 320 kilometrov za hodinu. Napriek tomu však cesta cez tento priechod trvá približne 4 hodiny a lístok stojí takmer 140 eur.