Korintský prieplav, ktorý sa nachádza v Grécku a spája Iónske more s Egejským, patrí medzi najvýznamnejšie staviteľské počiny na svete. Umožnil lodiam ušetriť obrovskú vzdialenosť, vďaka čomu sa prevážaný tovar mohol dostať do prístavov rýchlejšie a bezpečnejšie. Podľa portálu CNN prieplavom prepláva ročne približne 12-tisíc lodí zo 60 krajín sveta.
Práce trvali tisíce rokov
Vízia vykopania prieplavu vznikla už v starovekom Grécku, keď jeden zo siedmich mudrcov a vtedajší vládca Korintu Periandros chcel začať s uskutočňovaním projektu. Vtedy však veľkňažka Pýtia vyhlásila, že by tento počin vyvolal hnev bohov. V skutočnosti sa predpokladá, že projekt bol odložený z dôvodu obrovských technických problémov a nedostatku financií.
Práce sa však skutočne začali počas vlády rímskeho cisára Nera, o ktorom historici tvrdia, že v roku 67 n. l. sám prerazil časť pôdy. Aj keď pri jeho panovaní vybudovanie výrazne pokročilo, smrť cisára všetky práce zastavila. Aj mnohé iné civilizácie sa snažili o vybudovanie prieplavu, no žiadna z nich nezašla príliš ďaleko.
Prieplav kráti cestu lodiam
Všetko zmenilo otvorenie Suezského prieplavu v Egypte v roku 1869, čo oživilo diskusie a následne sa v roku 1882 opäť začalo s výkopovými prácami. "Stojí za zmienku podotknúť, že použité plány boli rovnaké ako tie, ktoré predložil Nero," poznamenal George Zouglis, riaditeľ Corinth Canal S.A. Počas nasledujúcich 11 rokov sa celkovo vyťažilo približne 12 miliónov kubických metrov pôdy, aby bol vytvorený osem metrov hlboký kanál s dĺžkou viac ako šesť kilometrov.
Prieplav bol otvorený v roku 1893 a odvtedy sa stal hlavným uzlom pre prístavy v Stredozemnom mori. Lodiam ušetrí takmer 321-kilometrovú cestu, čo im umožňuje byť skôr v cieli. "Bol to zložitý a náročný počin. Bezpochyby jeden z najväčších inžinierskych úspechov svojej doby, ktorý využíval najpokročilejšie dostupné technológie," dodal Zouglis.
Turistický raj
Korintský prieplav je v súčasnosti veľmi populárnou destináciou a podľa Zouglisa je to tiež druhá najnavštevovanejšia turistická pamiatka v Grécku, ktorá priťahuje ľudí z celého sveta. Návštevníci sa však nemusia kochať výhľadom len z lode, pretože nad prieplavom sa nachádzajú aj dva diaľničné mosty.
V súčasnosti sa prieplav stal veľmi obľúbeným aj medzi milovníkmi adrenalínu. Tí si môžu vyskúšať bungee jumping z plošiny, ktorá sa nachádza vo výške asi 80 metrov nad morom.
Prieplav býva príležitostne uzavretý z dôvodu erózie a zosuvov pôdy. Napríklad v roku 1923 spadlo do kanála 41-tisíc metrov kubických zeminy, kvôli čomu bol neprístupný na dva roky. Podobný problém nastal aj v roku 2021. Preto úrady zaviedli plán obnovy v hodnote 32 miliónov eur. Aj v októbri 2022 došlo k uzavretiu prieplavu z dôvodu rekonštrukčných prác, ktoré budú trvať do nasledujúceho leta.