19. nov. 2022 o 13:47
Miloš Audi, edition.cnn.com

Budovali ho vyše 2 500 rokov a výstavbe mali brániť i bohovia: Korintský prieplav zmenil svet

placeholder
Ako Korintský prieplav posunul hranice staviteľstva?
Zdroj: northfoto.com

Uplynuli viac ako dve tisícročia, kým došlo k vybudovaniu jednej z najdôležitejších vodných ciest na svete. Korintský prieplav čakalo veľa prekážok, no napokon sa to všetko podarilo a dnes patrí k hlavným uzlom vodnej dopravy.

Zaujímavosti
19. nov. 2022 o 13:47
Budovali ho vyše 2 500 rokov a výstavbe mali brániť i bohovia: Korintský prieplav zmenil svet

Uplynuli viac ako dve tisícročia, kým došlo k vybudovaniu jednej z najdôležitejších vodných ciest na svete. Korintský prieplav čakalo veľa prekážok, no napokon sa to všetko podarilo a dnes patrí k hlavným uzlom vodnej dopravy.

Korintský prieplav, ktorý sa nachádza v Grécku a spája Iónske more s Egejským, patrí medzi najvýznamnejšie staviteľské počiny na svete. Umožnil lodiam ušetriť obrovskú vzdialenosť, vďaka čomu sa prevážaný tovar mohol dostať do prístavov rýchlejšie a bezpečnejšie. Podľa portálu CNN prieplavom prepláva ročne približne 12-tisíc lodí zo 60 krajín sveta.

Korintský prieplav
Korintský prieplav
Zdroj: northfoto.com

Práce trvali tisíce rokov

Vízia vykopania prieplavu vznikla už v starovekom Grécku, keď jeden zo siedmich mudrcov a vtedajší vládca Korintu Periandros chcel začať s uskutočňovaním projektu. Vtedy však veľkňažka Pýtia vyhlásila, že by tento počin vyvolal hnev bohov. V skutočnosti sa predpokladá, že projekt bol odložený z dôvodu obrovských technických problémov a nedostatku financií.

Práce sa však skutočne začali počas vlády rímskeho cisára Nera, o ktorom historici tvrdia, že v roku 67 n. l. sám prerazil časť pôdy. Aj keď pri jeho panovaní vybudovanie výrazne pokročilo, smrť cisára všetky práce zastavila. Aj mnohé iné civilizácie sa snažili o vybudovanie prieplavu, no žiadna z nich nezašla príliš ďaleko.

Korintský prieplav
Korintský prieplav
Zdroj: northfoto.com

Prieplav kráti cestu lodiam

Všetko zmenilo otvorenie Suezského prieplavu v Egypte v roku 1869, čo oživilo diskusie a následne sa v roku 1882 opäť začalo s výkopovými prácami. "Stojí za zmienku podotknúť, že použité plány boli rovnaké ako tie, ktoré predložil Nero," poznamenal George Zouglis, riaditeľ Corinth Canal S.A. Počas nasledujúcich 11 rokov sa celkovo vyťažilo približne 12 miliónov kubických metrov pôdy, aby bol vytvorený osem metrov hlboký kanál s dĺžkou viac ako šesť kilometrov.

Prieplav bol otvorený v roku 1893 a odvtedy sa stal hlavným uzlom pre prístavy v Stredozemnom mori. Lodiam ušetrí takmer 321-kilometrovú cestu, čo im umožňuje byť skôr v cieli. "Bol to zložitý a náročný počin. Bezpochyby jeden z najväčších inžinierskych úspechov svojej doby, ktorý využíval najpokročilejšie dostupné technológie," dodal Zouglis.

Korintský prieplav
Korintský prieplav
Zdroj: northfoto.com

Turistický raj

Korintský prieplav je v súčasnosti veľmi populárnou destináciou a podľa Zouglisa je to tiež druhá najnavštevovanejšia turistická pamiatka v Grécku, ktorá priťahuje ľudí z celého sveta. Návštevníci sa však nemusia kochať výhľadom len z lode, pretože nad prieplavom sa nachádzajú aj dva diaľničné mosty.

V súčasnosti sa prieplav stal veľmi obľúbeným aj medzi milovníkmi adrenalínu. Tí si môžu vyskúšať bungee jumping z plošiny, ktorá sa nachádza vo výške asi 80 metrov nad morom.

Pohľad na prieplav si môžete užiť aj zhora.
Pohľad na prieplav si môžete užiť aj zhora.
Zdroj: northfoto.com

Prieplav býva príležitostne uzavretý z dôvodu erózie a zosuvov pôdy. Napríklad v roku 1923 spadlo do kanála 41-tisíc metrov kubických zeminy, kvôli čomu bol neprístupný na dva roky. Podobný problém nastal aj v roku 2021. Preto úrady zaviedli plán obnovy v hodnote 32 miliónov eur. Aj v októbri 2022 došlo k uzavretiu prieplavu z dôvodu rekonštrukčných prác, ktoré budú trvať do nasledujúceho leta.