16.12.2022 08:45
PR clánok, Samsung

Nebojuj už viac s nedostatkom spánku. Absolvuj kurz, ktorý ho zlepší

Ilustračné foto
Ilustračné foto
Zdroj: Samsung

Spať menej než 6 hodín denne nie je len obyčajná fráza, s ktorou sa môžeš stretnúť hlavne na internete. Podľa najnovších štúdií trpia nedostatkom spánku až štyri pätiny celosvetovej populácie. Dôvodom je napríklad dnešná zrýchlená doba či neustály stres.

16.12.2022 08:45
Nebojuj už viac s nedostatkom spánku. Absolvuj kurz, ktorý ho zlepší

Spať menej než 6 hodín denne nie je len obyčajná fráza, s ktorou sa môžeš stretnúť hlavne na internete. Podľa najnovších štúdií trpia nedostatkom spánku až štyri pätiny celosvetovej populácie. Dôvodom je napríklad dnešná zrýchlená doba či neustály stres.

Našťastie v súčasnosti už existuje množstvo spôsobov a zariadení, ktoré ti môžu pomôcť pri riešení problémov s nespavosťou. Jedných z nich sú aj inteligentné hodinky monitorujúce spánok počas celej noci. Samsung, ako popredný výrobca týchto zariadení, však teraz prichádza aj s niečím výnimočným – špeciálnym kurzom Vyspi sa na to, ktorý pripravil v spolupráci so slovenskými a českými expertmi na spánok.

Nie je spánok ako spánok

Poďme však pekne poporiadku. Ako vyzerá a prebieha spánok? Možno sa pýtaš, čo je to za otázku, ale ver, že odpoveď na ňu nie je taká jednoduchá, ako sa zdá. Nefunguje to tak, že si len ľahneš do postele a zavrieš oči. Spánok môžeme rozdeliť na dve spánkové fázy, a to REM a NREM fázu. Druhá menovaná sa dodatočne delí ešte na štádiá 1 až 4 určujúce hĺbku spánku. Neboj sa, všetko ti zrozumiteľne vysvetlíme.

REM fáza (Rapid Eye Movement), v preklade „rýchly pohyb očí“, je časť spánku, ktorá patrí medzi slabšie a opakuje sa niekoľkokrát počas noci. Áno, počas nej sa tvoje oči pod viečkami rýchlo pohybujú. Najintenzívnejšia je hlavne pred samotným prebudením a práve vtedy dochádza k povestnému snívaniu. Prečo sa to deje? V jednoduchosti povedané, táto fáza spánku je zodpovedná za prenášanie informácií z krátkodobej do dlhodobej pamäte a mozog počas nej vykazuje výraznú aktivitu, čoho výsledkom sú aj zaujímavé sny.

Jej opakom je NREM fáza (Non Rapid Eye Movement), kedy je pohyb očí pokojný. Nazvime to, že oproti REM fáze oči, mozog aj celé telo oddychujú. Delíme ju na 4 štádiá, a to prechod z bdelosti do ľahkého spánku, ľahký spánok, prechod do hlbokého spánku a hlboký spánok. Počas tretieho a štvrtého štádia si telo oddýchne najviac. Obidve fázy sú pre nás nesmierne dôležité. Ak si nedoprajeme dostatočne dlhý spánok, naše telo nestihne načerpať energiu a plnohodnotne ukončiť všetky fázy. Ideálna dĺžka spánku by mala byť u dospelých ľudí niekde v rozmedzí 7 až 9 hodín, čo množstvo z nás zanedbáva.

Podráždenosť, vysoký krvný tlak či obezita

Aké sú následky nedostatku spánku a nespavosti? Ak sa poriadne nevyspíš raz, na druhý deň si to pravdepodobne odskáče niekto z tvojich kolegov. Jedným z prejavov deficitu spánku je totiž aj podráždenosť či zvýšený vplyv stresu. Ak sa to však opakuje častejšie a nespávaš niekoľko dní v týždni, hazarduješ so svojím vlastným zdravím. Následkami dlhodobého nedostatku spánku sú rôzne zdravotné a psychické problémy. Prvým z nich sú depresie, ktorými trpí mnoho ľudí bojujúcich s nespavosťou. Počas spánku klesá aj tvoj krvný tlak. Ak spíš málo, časom môžeš zistiť, že pôvodcom vysokého krvného tlaku je práve nedostatok spánku. Ten môže dokonca spôsobiť aj obezitu. Keď jeme, náš mozog dostáva signály o tom, či sme sýti, alebo nie. Ak sme nevyspatí, tieto signály sa neprenášajú optimálne, čo vedie k zbytočnému prejedaniu sa.

Ilustračné foto
Ilustračné foto
Zdroj: Samsung

Nauč sa spať správne raz a navždy

Našiel si sa v niektorom z predchádzajúcich riadkov a trpíš nespavosťou aj ty? Ak áno, si na dobrom mieste. Posnažíme sa dostať ťa z tohto problému čo najskôr von. Ako prvé si skontroluj, koľko hodín spávaš. Je to menej než 6? Bohužiaľ, s týmto ti nedokážeme pomôcť. Je dĺžka tvojho spánku ideálna? Hľadaj problém niekde inde. Nepriaznivé účinky na zaspávanie môžu mať aj výrobky obsahujúce kofeín, ako káva či zelený čaj. Pred zaspávaním do telefónu radšej nepozeraj, problém môže byť aj tu. Dobrým riešením je aj monitorovanie spánku počas noci, napríklad s pomocou inteligentných hodiniek. Na základe údajov ľahko vyhodnotíš, koľko si spal a hlavne v akej kvalite. Spoločnosť Samsung si teraz navyše pre teba pripravila v spolupráci s poprednými slovenskými a českými spánkovými expertmi aj pokročilý kurz spánku Vyspi sa na to. Prostredníctvom ôsmich pútavých lekcií zistíš, ako ovplyvňujú náš spánok strava či svetlo, čo sú to cirkadiánne rytmy a mnoho iného.

Lepší spánok a nové inteligentné hodinky?

Absolvovaním kurzu sa môžeš dokonca zapojiť aj do losovania o úplne nové hodinky Samsung Galaxy Watch5. Hodinky oplývajú pokročilými funkciami merania. Ako sa súťaže zúčastniť? Stačí, ak absolvuješ jednotlivé lekcie, odpovieš na kontrolnú otázku a do losovania sa zaradíš automaticky. Lekcie nemusíš absolvovať ani zaradom, začať môžeš s ktoroukoľvek. Čím viac lekcií absolvuješ, toľkokrát budeš zaradený do zlosovania. Za každú úspešne zvládnutú získaš jeden dielik batérie a tvojou úlohou je pozbierať všetky. S absolvovaním kurzov sa však poponáhľaj, čas máš len do 23. decembra. No a ak v súťaži nebudeš úspešný, nezúfaj. Tvojou odmenou bude zlepšený spánok, diplom Spánkového experta a 10 % zľava na hodinky Galaxy Watch5 alebo Watch5 Pro.

Ak si chcete užiť aj ďalšie produkty od Samsungu, stavte na najnovšie smartfóny Samsung Galaxy Z Flip4 alebo Z Fold4, ktoré si môžete doplniť o slúchadlá Galaxy Buds2 Pro.

Vyhľadávanie
Sme na sociálnych
sieťach
ringier-logo-icon
© 2010 - 2021
Ringier Slovakia Communities s.r.o.
Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.