28. jún. 2023 o 12:30
Miloš Audi, nypost.com

Ľstivý trik, ktorý vás donúti míňať v obchode viac. Na jeho odhalenie stačí pozorne počúvať

placeholder
Ľstivý trik, ktorý vás donúti míňať v obchode viac.
Zdroj: istock.com

Obchodné reťazce používajú množstvo trikov, ktorými sa snažia zákazníkov donútiť, aby nakupovali čo najviac. Vedci však uviedli, ktorý z nich je najúčinnejší, pričom na jeho odhalenie musíte počúvať.

Zaujímavosti
28. jún. 2023 o 12:30
Ľstivý trik, ktorý vás donúti míňať v obchode viac. Na jeho odhalenie stačí pozorne počúvať

Obchodné reťazce používajú množstvo trikov, ktorými sa snažia zákazníkov donútiť, aby nakupovali čo najviac. Vedci však uviedli, ktorý z nich je najúčinnejší, pričom na jeho odhalenie musíte počúvať.

Stalo sa vám niekedy, že ste vošli do obchodu a zrazu ste kúpili tovar a potraviny, ktoré ste ani nepotrebovali? Nejde pritom o žiadnu náhodu, ale o premyslený ťah supermarketov, ktoré sa snažia presvedčiť zákazníkov, aby minuli čo najviac peňazí. Ako informoval portál New York Post, vedci však dokázali určiť, aký spôsob je pre tieto spoločnosti najefektívnejší. Ukázalo sa, že ho každý človek vníma svojimi ušami.

Musíte pozorne počúvať, aby ste tento trik odhalili.
Musíte pozorne počúvať, aby ste tento trik odhalili.
Zdroj: istock.com

Sila pozitívnej hudby

Výskumníci odhalili, že obchody vás podnecujú míňať viac práve vtedy, keď počas nakupovania počujete hudbu. Podľa ich zistení im tento spôsob prináša až o 10% väčší zisk, ale iba počas náročného pracovného týždňa. "Počas týždňa majú ľudia málo času a mnohí si nakupujú potraviny po celom dni v práci," povedal Carl-Philip Ahlbom z anglickej University of Bath School of Management.

Podľa vedcov majú nakupujúci tendenciu byť viac duševne vyčerpaní medzi pondelkom a štvrtkom, čo obchody vynikajúco využívajú. V štúdii, ktorú publikovali v časopise PhysOrg, pritom poznamenali, že príjemná hudba, ktorá hrá v obchode, zlepšuje náladu nakupujúcich, vďaka čomu je ich rozhodovanie intuitívnejšie, a nie založené na potrebách.

Cez týždeň sú ľudia vyčerpaní a viac nakupujú.
Cez týždeň sú ľudia vyčerpaní a viac nakupujú.
Zdroj: istock.com

Cez víkend je situácia iná

Výskumníci však dodali, že s príchodom víkendu sa účinnosť tohto spôsobu vytráca. Keď totiž nastane piatok, hudba nie je taká presvedčivá, pretože ľudia sú na konci týždňa vo všeobecnosti šťastnejší a uvoľnenejší bez toho, aby na to potrebovali iný podnet. "Mení sa spôsob, akým spracúvajú informácie a rozhodujú o nákupoch. Cez víkend sú ľudia šťastnejší, a preto je pozitívna sila hudby menej nápadná," uvádza štúdia.

Ahlbom tiež poznamenal, že prehrávanie hudby cez víkendové nakupovanie môže mať dokonca opačný efekt. Dôvodom je, že si tento trik ľudia ľahšie všimnú, čo spôsobí rušivý výsledok. Nakoniec to podľa jeho slov môže zákazníkov odradiť.

Cez víkend môže byť tento spôsob rušivý.
Cez víkend môže byť tento spôsob rušivý.
Zdroj: istock.com

Nakupovanie však nie je jediná vec, ktorú hudba môže ovplyvniť. Výskum publikovaný v roku 2022 totiž ukázal, že študenti, ktorí počúvajú piesne pri štúdiu, mali v skutočnosti lepšie známky. Iná štúdia tiež odhalila, že hudba pomáhala aj chirurgom na operačnej sále. Išlo pritom o počúvanie austrálskej hardrockovej skupiny AC/DC, vďaka ktorej boli rýchlejší a presnejší.