V momente, ako je niektorá loď označená za nefunkčnú či nepoužiteľnú, pošlú ju do Bangladéša, Turecka, Indie alebo Pakistanu, kde sú experti vykonávajúci toto nebezpečné remeslo. Robotníci sa pustia do práce a loď začnú pomaly rozoberať, no ruka v ruke s tým prichádzajú aj riziká, do ktorých spadá aj smrť, uvádza portál LADBible.
Nemajú prístup k ochrannému oblečeniu
Podmienky, v ktorých títo zamestnanci vykonávajú svoju prácu, sú mimoriadne nebezpečné a ani zďaleka nedosahujú normy ochrany zdravia a bezpečnosti pri práci. Hrozba, že ich materiál prereže alebo doslova rozdrví je takmer na dennom poriadku. Podľa štatistík prišlo v roku 2022 o život najmenej 10 pracovníkov a ďalší 33 utrpeli vážne zranenia priamo pri vykonávaní pracovnej činnosti na pláži Chattogram v Bangladéši. V roku 2021 zahynulo pri demontáži lode až päť pracovníkov.
Smrteľný incident sa odohral aj v roku 2016, kedy jedného zo zamestnancov rozdrvil obrovský oceľový plech a počas nasledujúcich štyroch dní zomreli v tej istej lodenici ďalší traja ľudia. Aj tieto tragédie sa stali v Bangladéši. Problematike sa venovala aj Glenn Thompson z odborovej organizácie Australian Manufacturing Union, ktorá v roku 2015 pozorovala náplň práce zamestnancov v Chattograme.
Priemysel, v ktorom pracujú tisíce zamestnancov rozoberajúci staré vraky, označila za strašný. Dodala, že všade je neporiadok, ľudia pracujú s kyslíkovými acetylovými horákmi a navyše prácu vykonávajú v nebezpečnej výške bez akýchkoľvek bezpečnostných systémov. Riziko, že sa pošmyknú a spadnú, je tak extrémne vysoké. Pracovníci nemajú žiaden prístup k ochrannému oblečeniu vrátane rukavíc či masiek.
Okrem toho prichádzajú do kontaktu s azbestom, ktorý môže spôsobiť smrteľné ochorenie. International Labour Organisation zaoberajúca sa sociálnou a ekonomickou spravodlivosťou v rámci stanovovania medzinárodných pracovných noriem uviedla, že ide o najnebezpečnejšie povolanie na svete s neprijateľne vysokým počtom úmrtí, zranení či chorôb.