20. aug. 2022 o 10:33
Miroslav Novysedlák, bbc.com

Japonsko žiada mladých ľudí, aby pili viac alkoholu. Vláda potrebuje posilniť ekonomiku

placeholder
Mladí majú v Japonsku piť viac alkoholu.
Zdroj: pexels.com

V Japonsku majú vážny problém s tým, že mladšie ročníky pijú čoraz menej alkoholických nápojov. Problém je nutné ihneď riešiť. Hoci verejnosť nápad kritizuje, našiel si aj pár nadšencov. Platí, že čím viac alkoholu budú mladí ľudia piť, tým viac prispejú k zlepšeniu ekonomiky.

Zaujímavosti
20. aug. 2022 o 10:33
Japonsko žiada mladých ľudí, aby pili viac alkoholu. Vláda potrebuje posilniť ekonomiku

V Japonsku majú vážny problém s tým, že mladšie ročníky pijú čoraz menej alkoholických nápojov. Problém je nutné ihneď riešiť. Hoci verejnosť nápad kritizuje, našiel si aj pár nadšencov. Platí, že čím viac alkoholu budú mladí ľudia piť, tým viac prispejú k zlepšeniu ekonomiky.

Mladí ľudia v Japonsku sú väčšinou triezvi. Aj keď by malo ísť o radostnú správu, niečo iné si myslia úrady. Tie dúfajú, že to raz a navždy zmení nová kampaň, ktorá ich má prinútiť piť viac alkoholických nápojov. Mladšia generácia Japoncov pije menej alkoholu ako ich rodičia, čo ovplyvnilo príjmy krajiny z daní z nápojov ako napríklad saké (ryžové víno), uvádza portál BBC.

Mladá generácia Japoncov pije menej alkoholov ako predošlé generácie.
Mladá generácia Japoncov pije menej alkoholov ako predošlé generácie.
Zdroj: pexels.com

Verejnosť kampaň kritizuje

Národná daňová agentúra teda prišla s návrhom, aby sa uskutočnila celoštátna súťaž, ako tento trend zvrátiť. Kampaň nesie názov Sake Viva! a dúfa, že príde s plánom, ako zatraktívniť pitie a podporiť priemysel. V kampani sú zapojení ľudia vo veku od 20 do 39 rokov, ktorí sa majú podeliť o svoje podnikateľské nápady a naštartovať tak dopyt po alkohole medzi svojimi rovesníkmi – či už ide o japonské dobro, šóču, whisky, pivo alebo víno.

Skupinka ľudí, ktorá organizuje súťaž, tvrdí, že nové návyky, čiastočne vytvorené počas pandémie koronavírusu, ako aj starnutie populácie viedli k poklesu predaja alkoholu. Od súťažiacich žiadajú, aby prišli s originálnou propagáciou, brandingom a aj špičkovými plánmi s využitím umelej inteligencie.

Verejnosť túto kampaň kritizuje.
Verejnosť túto kampaň kritizuje.
Zdroj: pexels.com

Verejnosť v Japonsku je z kampane zmätená a kritizuje snahu propagovať nezdravý návyk. Iní však zverejnili svojrázne nápady – napríklad slávne herečky vystupujúce ako hostesky v digitálnych kluboch. Súťažiaci môžu svoje nápady predložiť do konca septembra. Najlepšie plány sa budú rozvíjať s pomocou odborníkov a konečné návrhy sa odprezentujú v novembri.

Japonský trh s alkoholom sa zmenšuje a vplýva na to aj staršia populácia spolu s klesajúcou pôrodnosťou. Údaje tamojšej daňovej agentúry ukazujú, že ľudia pili v roku 2020 menej ako v roku 1995, pričom čísla klesajú z ročného priemeru 100 litrov na 75 litrov na dospelého človeka. Priamo úmerne klesli aj príjmy z daní na alkohol. Kým v roku 1980 predstavovali asi 5 % celkových príjmov, v roku 2020 to bolo len 1,7 %.

Svetová banka odhaduje, že takmer tretina (29 %) japonskej populácie má vek 65 a viac rokov, čo predstavuje najvyšší podiel na svete. Obavy o budúcnosť saké nie sú jediným problémom, ktorý predstavuje neblahý dopad na japonskú ekonomiku. Strach plynie aj z toho, či na určité povolania bude dostatok mladých zamestnancov.