Mladí ľudia v Japonsku sú väčšinou triezvi. Aj keď by malo ísť o radostnú správu, niečo iné si myslia úrady. Tie dúfajú, že to raz a navždy zmení nová kampaň, ktorá ich má prinútiť piť viac alkoholických nápojov. Mladšia generácia Japoncov pije menej alkoholu ako ich rodičia, čo ovplyvnilo príjmy krajiny z daní z nápojov ako napríklad saké (ryžové víno), uvádza portál BBC.
Verejnosť kampaň kritizuje
Národná daňová agentúra teda prišla s návrhom, aby sa uskutočnila celoštátna súťaž, ako tento trend zvrátiť. Kampaň nesie názov Sake Viva! a dúfa, že príde s plánom, ako zatraktívniť pitie a podporiť priemysel. V kampani sú zapojení ľudia vo veku od 20 do 39 rokov, ktorí sa majú podeliť o svoje podnikateľské nápady a naštartovať tak dopyt po alkohole medzi svojimi rovesníkmi – či už ide o japonské dobro, šóču, whisky, pivo alebo víno.
Skupinka ľudí, ktorá organizuje súťaž, tvrdí, že nové návyky, čiastočne vytvorené počas pandémie koronavírusu, ako aj starnutie populácie viedli k poklesu predaja alkoholu. Od súťažiacich žiadajú, aby prišli s originálnou propagáciou, brandingom a aj špičkovými plánmi s využitím umelej inteligencie.
Verejnosť v Japonsku je z kampane zmätená a kritizuje snahu propagovať nezdravý návyk. Iní však zverejnili svojrázne nápady – napríklad slávne herečky vystupujúce ako hostesky v digitálnych kluboch. Súťažiaci môžu svoje nápady predložiť do konca septembra. Najlepšie plány sa budú rozvíjať s pomocou odborníkov a konečné návrhy sa odprezentujú v novembri.
Japonský trh s alkoholom sa zmenšuje a vplýva na to aj staršia populácia spolu s klesajúcou pôrodnosťou. Údaje tamojšej daňovej agentúry ukazujú, že ľudia pili v roku 2020 menej ako v roku 1995, pričom čísla klesajú z ročného priemeru 100 litrov na 75 litrov na dospelého človeka. Priamo úmerne klesli aj príjmy z daní na alkohol. Kým v roku 1980 predstavovali asi 5 % celkových príjmov, v roku 2020 to bolo len 1,7 %.
Svetová banka odhaduje, že takmer tretina (29 %) japonskej populácie má vek 65 a viac rokov, čo predstavuje najvyšší podiel na svete. Obavy o budúcnosť saké nie sú jediným problémom, ktorý predstavuje neblahý dopad na japonskú ekonomiku. Strach plynie aj z toho, či na určité povolania bude dostatok mladých zamestnancov.