25. jan. 2024 o 09:22
Miloš Audi, dailymail.co.uk

Ukazuje 112-ročná fotka ženu, ktorá nabíja elektromobil? Kedysi boli veľmi obľúbené

placeholder
Na začiatku 20. storočia boli v spoločnosti obľúbené elektrické autá.
Zdroj: istock.com (ilustračné)

Na začiatku 20. storočia boli v spoločnosti omnoho obľúbenejšie elektrické autá ako vozidlá na palivový pohon. To ukazuje aj fotka, na ktorej žena nabíja elektromobil.

Zaujímavosti
25. jan. 2024 o 09:22
Ukazuje 112-ročná fotka ženu, ktorá nabíja elektromobil? Kedysi boli veľmi obľúbené

Na začiatku 20. storočia boli v spoločnosti omnoho obľúbenejšie elektrické autá ako vozidlá na palivový pohon. To ukazuje aj fotka, na ktorej žena nabíja elektromobil.

Mnohí ľudia sa môžu domnievať, že elektrické autá sú vynálezom modernej spoločnosti. Ukázalo sa však, že história týchto dopravných prostriedkov siaha do oveľa vzdialenejšej minulosti. Ako informoval portál DailyMail, existujú totiž fotografie odhaľujúce, že takéto automobily sa používali už pred viac ako 100 rokmi.

Prelomový automobil

V roku 1922 sa na verejnosť dostali fotografie vozidla Columbia Electric Victoria Phaeton, pri ktorom pózovala žena oblečená vo veľkom klobúku a rukaviciach. Tento elektrický automobil bol prvýkrát vyrobený v roku 1905, pričom v tej dobe stál 1 600 dolárov. Hoci sa to môže zdať ako malá suma, je potrebné vziať do úvahy spoločenský a ekonomický posun, infláciu či oslabenie meny. Keď toto všetko spočítame, zistíme, že v súčasnosti by toto vozidlo stálo približne 45-tisíc dolárov.

Spoločne s fotografiou sa na sociálnych sieťach objavila aj brožúra firmy Columbia Electric Vehicles. Na nej sa uvádza, že auto bolo po prvom uvedení na trh veľmi populárne, pričom sa malo úplne vypredať. "Počas sezóny 1905 existoval len jediný názor na tento voz. Išlo o najinteligentnejší, najrýchlejší, najaktuálnejší a najspoľahlivejší ľahký elektrický voz, aký bol k dispozícii," uvádza brožúra s tvrdením, že auto disponovalo tromi rýchlostnými stupňami a dosahovalo maximálnu rýchlosť 24 km/h.

Ťažšie ovládanie

Jazdiť s ním však nebolo také jednoduché ako na modernom aute. Na rozdiel od mnohých vozidiel z tohto obdobia sa jeho dizajn inšpiroval kočiarmi, čo znamenalo, že nemalo žiadny volant či plynový pedál. Vodič ho namiesto toho riadil ako loď pomocou kormidla a plyn sa reguloval pákou v ľavej ruke. Na brzdy sa používali dva pedále, pričom jeden bol určený na parkovanie a druhý na spomaľovanie.

Na rozdiel od týchto zmien sa však spoločnosť mohla pochváliť nadčasovou nabíjacou stanicou. Auto sa totiž mohlo bez problémov pripojiť do elektrickej siete, a to pomocou technológie s názvom ortuťový oblúkový usmerňovač. Ten dokázal premeniť striedavý prúd na jednosmerný, vďaka čomu sa batérie vo vozidlách mohli nabíjať. Vedľajším efektom však bolo, že zapnutý usmerňovač vytváral podivnú modrú žiaru.

Išlo o auto pre ženy

Aj keď sa to môže zdať zvláštne, elektrické autá boli na začiatku 20. storočia preferovanejšou voľbou. Hlavným dôvodom je, že vozidlá na benzínový pohon boli nebezpečné, hlučné a špinavé. Nesprávne zapaľovanie pri ručnom natáčaní motora by vodičovi mohlo ľahko zlomiť ruku, a aj keď fungovali bez problémov, bolo potrebných veľa síl na ich ovládanie.

Z tohto dôvodu boli elektrické autá obľúbené najmä u žien a často sa im predávali. Túto teóriu potvrdzuje aj fakt, že fotografie vozidla z roku 1922 boli súčasťou reklamnej kampane spoločnosti General Electric na propagáciu áut ženám.

Obľúbenosť elektromobilov v priebehu desaťročí začala klesať. Klincom do rakvy bolo vytvorenie modelu auta s názvom Ford Model-T, ktorý sa predával za približne polovicu ceny elektrického vozidla. S vynálezom štartovacieho motora a tlmiča výfuku benzínové autá začali dominovať na trhu, a to až do súčasného oživenia trendu kupovania elektrických vozidiel v spojitosti so znižovaním emisií.