26. jan. 2024 o 19:30
Miloš Audi, blesk.cz

"Koľko ľudí sa vojde do plynovej komory?" Úloha z fyziky na ZŠ v Brne spustila vlnu kritiky

placeholder
Koľko ľudí možno strčiť do plynovej komory?
Zdroj: istock.com

Deviataci na základnej škole v Brne dostali neľudskú úlohu, pri ktorej zisťovali informácie týkajúce sa holokaustu. Riaditeľ tvrdil, že iniciatívou si chceli uctiť obete tohto obdobia.

Zaujímavosti
26. jan. 2024 o 19:30
"Koľko ľudí sa vojde do plynovej komory?" Úloha z fyziky na ZŠ v Brne spustila vlnu kritiky

Deviataci na základnej škole v Brne dostali neľudskú úlohu, pri ktorej zisťovali informácie týkajúce sa holokaustu. Riaditeľ tvrdil, že iniciatívou si chceli uctiť obete tohto obdobia.

Na jednej z brnenských základných škôl sa odohral nepríjemný incident, ktorý sa týkal úlohy z fyziky. Skrývali sa v nej totiž odkazy na holokaust, koncentračné tábory a zatváranie ľudí do plynových komôr. Ako informoval český portál Blesk, ukázalo sa, že v tejto veci pochybili učitelia základnej školy, ktorí chceli poukázať na blížiaci sa Medzinárodný deň pamiatky obetí holokaustu.

Vyučujúci mali zadať žiakom nevhodnú úlohu.
Vyučujúci mali zadať žiakom nevhodnú úlohu.
Zdroj: istock.com

Úloha cez čiaru

Incident sa odohral na Základnej škole Rosice, pričom o ňom na sociálnych sieťach informoval pedagóg Robert Čapek, známy pod aliasom Lenivý učiteľ. V príspevku odhalil, že vyučujúci fyziky mali zadať deviatakom úlohu, ktorá sa zaoberala spôsobmi likvidácie v koncentračných táboroch, a to hlavne účinkami chemických látok a elektrického prúdu na ľudský organizmus.

V zadaní sa nachádzali otázky, ku ktorým mali žiaci hľadať odpovede na to, koľko ľudí sa zmestí do plynovej komory či to, aké množstvo elektriny je potrebné na ich usmrtenie. "Deti majú hľadať informácie na internete na hodine fyziky, na notebookoch vypracovať prezentáciu ako odpovede na tieto otázky a v piatok ich prezentovať pred triedou na známky," vysvetľuje Robert Čapek.

Kto bol za úlohu zodpovedný?

Ako uviedol riaditeľ Zbyněk Minařík, každoročne sa na pôde tejto školy uctieva Medzinárodný deň pamiatky obetí holokaustu, ktorý v roku 2024 pripadá na sobotu 27. januára. Poznamenal, že preto sa snažili deviatakom priblížiť hrôzy tohto obdobia. "Téma holokaustu bola na našej škole medzipredmetovým projektom. Dôraz bol kladený hlavne na humanitné predmety, kde žiaci vyhľadávali a vysvetľovali základné pojmy súvisiace s holokaustom, čítali knihy a pracovali s tematickými textami," uviedol Minařík.

Riaditeľ vo vyjadrení dodal, že po naštudovaní problematiky prebehla riadená diskusia, kde žiaci mohli získať dostatočné znalosti o danej téme. Problémom však podľa jeho slov bolo, že vyučujúci fyziky nepochopili účel tejto iniciatívy. "Povedané na rovinu, tento výstup sa vyučujúcim hrubo nepodaril a vôbec nemal vzniknúť. Je nedostatočne citlivý k danej téme a rozhodne ho nechcem hájiť," priznal Minařík.

Vyučujúci mali iniciatívu zle pochopiť.
Vyučujúci mali iniciatívu zle pochopiť.
Zdroj: istock.com

Riaditeľ sa nakoniec ospravedlnil za kontroverznú úlohu. "Uvedomujeme si, že toto zadanie bolo viac ako nevhodné. Vec so všetkou vážnosťou interne riešim, robím všetko pre to, aby sa podobné excesy neopakovali," ukončil.