V dnešnej dobe vidíme vo filmoch scény, ktoré sú plné špeciálnych efektov vytvorených na zelenom plátne alebo cez počítačovú mágiu. Pred takmer 20 rokmi však tento spôsob vytvárania zložitých strihov a efektov nebol taký rozšírený a producenti museli byť na natáčaní skutočne vynaliezaví. Ako informoval portál Screen Rant, jednu takú scénu nedávno odhalili aj filmári, ktorí sa podieľali na ságe o Harrym Potterovi.
Ako túto scénu vytvorili?
Snímka zo zákulisia, ktorú uverejnil oficiálny twitterový účet Harryho Pottera, odhalil, ako sa filmárom podarilo vytvoriť jeden pôsobivý špeciálny efekt. Išlo pritom o tretiu časť franšízy s názvom Harry Potter a Väzeň z Azkabanu, kde sa v jednej scéne v dome Dursleyovcov objavila teta Marge, ktorá prišla na večeru. Keď však Harrymu do očí rozprávala klamstvá o jeho zosnulých rodičoch, odrazu sa začala nafukovať a vznášať. Nakoniec jej obrovské telo vyšlo von z domu a preletelo celý Londýn.
Na obrázku, ktorý účet uverejnil, bolo niekoľko producentov stojacich pri nafúknutej herečke Pam Ferris. V príspevku uviedli, že jej guľaté telo vytvorili pomocou 38 tvídových oblekov rôznych tvarov a veľkostí a tvárovej masky, ktorá dotvára nafúknutý vzhľad, aký vidíme vo filme.
Ďalšie efekty
Zatiaľ čo väčšina filmov používa CGI na vytvorenie špeciálnych efektov, producenti Harryho Pottera ich spojili s reálnymi predmetmi, aby vytvorili hotový produkt. Napríklad namiesto toho, aby Hagridovi (Robbie Coltrane), ktorý je v knihách opísaný ako takmer dvakrát vyšší a najmenej päťkrát širší ako normálny muž, vytvorili digitálnu postavu, použili zmenšené rekvizity a telo dvojníka na dosiahnutie požadovaného efektu.
Rovnako to bolo aj v scéne s obrovským šachom, ktorý sa objavil v prvej časti s názvom Harry Potter a Kameň mudrcov. Hoci trojhlavý pes Fluffy a lietajúce kľúče boli vytvorené digitálne, ostatné prekážky, s ktorými sa Harry, Ron a Hermiona stretli v záverečnej sekvencii boli spravené iba rekvizitami. Producenti pritom vyrezali celú šachovú súpravu v životnej veľkosti a dokonca použili stlačený vzduch, aby Ronovho rytiera nechali explodovať.
Najpôsobivejšie praktické efekty v ságe však boli tie, ktoré dotvárali výzor magických bytostí. Zatiaľ čo väčšina pohybov Baziliška bola digitálne spravená, filmári vytvorili 25-metrový model s pohyblivou čeľusťou pre detailné zábery jeho boja s Harrym. Dizajn a pohyby Félixa, Dumbledorovho verného fénixa, boli tiež veľmi presvedčivé. Herca Richarda Harrisa pritom zdanlivo presvedčili, že naozaj ide o skutočného vtáka.