13.11.2022 10:45
Miloš Audi, news.yahoo.com

Lepší spánok a ľahšie vstávanie: 3 ranné návyky, ktoré zvýšia váš prísun energie počas dňa

Neurológ odhalil tri spôsoby, ako zlepšiť návyky po prebudení.
Neurológ odhalil tri spôsoby, ako zlepšiť návyky po prebudení.
Zdroj: istock.com

Budíte sa ospalí a neviete sa ráno naštartovať ani kávou? Podľa neurológa sa stačí riadiť tromi jednoduchými krokmi, ktoré zvýšia vašu bdelosť i sústredenie a zároveň zlepšia kvalitu vášho spánku.

13.11.2022 10:45
Lepší spánok a ľahšie vstávanie: 3 ranné návyky, ktoré zvýšia váš prísun energie počas dňa

Budíte sa ospalí a neviete sa ráno naštartovať ani kávou? Podľa neurológa sa stačí riadiť tromi jednoduchými krokmi, ktoré zvýšia vašu bdelosť i sústredenie a zároveň zlepšia kvalitu vášho spánku.

Neurológ zo Stanford University Andrew Huberman hovorí, že zlepšenie ranných návykov môže ľuďom pomôcť vo viacerých oblastiach života. Odhalil tri veci, ktoré by mal urobiť každý človek ihneď po prebudení. Ako uvádza portál Yahoo!, vykonávanie týchto činností má pozitívny vplyv na hladinu energie a sústredenie počas dňa.

Vstávanie z postele
Vstávanie z postele
Zdroj: istock.com (ilustračné)

Choďte von na čerstvý vzduch

Podľa Hubermana je pre človeka najdôležitejší kvalitný spánok. Príprava naň sa však v skutočnosti začína už ráno po prebudení. Odporúča, aby už v priebehu prvej hodiny po postavení sa z postele ľudia išli aspoň na päť až desať minút von. Tento proces uvoľní do tela chemickú látku zvanú kortizol. "Nastavuje vašu úroveň bdelosti, ako aj úroveň sústredenia a nálady," poznamenal Huberman. Asi 16 hodín po zvýšení hladiny kortizolu začne telo uvoľňovať melatonín, ktorý pomáha so spánkom.

Ak nevyjdete von hneď po zobudení, hladina kortizolu sa zvýši až neskôr počas dňa, čo posunie spánkový cyklus. Dôležité je tiež slnečné svetlo, ktoré nemôže byť nahradené žiarením z telefónov a lámp. Ak však žijete na mieste, kde nie je veľa prirodzeného jasu, pomôže vám zapnutie osvetlenia, ktoré stimuluje slnečný svit.

Ranné slnečné svetlo tiež uvoľňuje dopamín, vďaka čomu sa budete cítiť lepšie. "Hlavnou úlohou tejto látky v mozgu a tele je zvyšovanie motivácie a túžby. Nie je to molekula potešenia, ale molekula pohonu," povedal.

K doplneniu energie pomáha slnečné svetlo.
K doplneniu energie pomáha slnečné svetlo.
Zdroj: istock.com (ilustračné)

Obmedzte ranný kofeín

Ďalším spôsobom, ako zvýšiť prísun energie počas dňa, je počkať s konzumáciou kofeínu asi hodinu až 90 minút po prebudení. Podľa Hubermana je pocit ospalosti spôsobený hromadením látky zvanej adenozín, ktorá hovorí nášmu telu, aby išlo spať. Neurológ uviedol, že kofeín tento proces blokuje. "Ak sa ráno zobudíte a ste stále ospalí, znamená to, že máte v organizme nahromadený adenozín," povedal.

Po vyprchaní kofeínu však podľa Hubermana adenozín zostane v organizme a naviaže sa na receptory s ešte väčšou silou. To spôsobí, že popoludní budete zaspávať od únavy. Riešením pre ľudí, ktorí sú zvyknutí na prísun kofeínu ihneď po zobudení, je predĺžiť čakanie na kávu každý nasledujúci deň o 15 minút dlhšie. Na odstránenie adenozínu pomáha aj ranné cvičenie.

Káva
Káva
Zdroj: unsplash.com (ilustračné)

Zvýšenie telesnej teploty

Telesná teplota prirodzene stúpa predtým, ako sa zobudíme, a svoj vrchol nadobudne počas dňa, pričom podľa Hubermana dosiahne najnižšiu hodnotu uprostred noci. Zvyšovanie telesnej teploty podľa neho zlepšuje bdelosť organizmu.

K dosiahnutiu tohto cieľa pomáha ranné cvičenie alebo studená sprcha. Keď je povrch tela studený, zvýši sa vnútorná teplota, ktorá nerovnováhu stabilizuje. Huberman dodal, že keď je človek vystavený studenej vode, mozog začne do tela uvoľňovať adrenalín a dopamín a pokračuje v tom aj hodiny po kúpeli.

K bdelosti pomáha studená kúpeľ.
K bdelosti pomáha studená kúpeľ.
Zdroj: istock.com (ilustračné)

Vyhľadávanie
Sme na sociálnych
sieťach
ringier-logo-icon
© 2010 - 2021
Ringier Slovakia Communities s.r.o.
Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.