V roku 1975 v hlave vizionára a profesora Karla Žlábka skrsla prelomová myšlienka. V danom období sa hovorilo o 410 kilometrovej trati, ktorá by viedla z Českých Budějovíc ku pobrežiu Jadranského mora. Aby toho nebolo málo, tunel mal byť z veľkej časti podzemný. Z jeho celkovej dĺžky malo byť až 350 kilometrov pod zemským povrchom, uvádza portál iDnes.
Projekt zamietol Sovietsky zväz
Nákladný projekt mal v tom čase predbehnúť dobu. Inšpiroval aj projektantov Eurotunelu, ktorí v roku 1994 pod morským dnom prepojili železnice medzi Francúzskom a Anglickom. V čase, keď sa špekulovalo o pôsobivej dopravnej tepne, bol prezidentom a generálnym tajomníkom ústredného výboru komunistickej strany Gustáv Husák. Čo sa týka pôvodných plánov, tunel mal merať 350 kilometrov, viedol by cez Linz v Rakúsku a putoval by do konečnej stanice Adriaport v Slovinsku.
Hovorilo sa aj o tom, že vyťažený materiál z razby tunela sa mal použiť na výstavbu umelého ostrova Adriaport. Ten mal byť vybavený prístavom, vďaka ktorému by sa otvorila nová obchodná sieť európskeho významu. Pri tomto projekte sa zo začiatku nehovorilo o tom, že by slúžil na rekreačné účely, no v prípade, že by vznikol, by sa pomaly rozvíjal aj turizmus. Na ostrove sa mali nachádzať piesočnaté pláže a v podstate by išlo o územie Československa.
Slnečné počasie a blízkosť mora by si tak ľudia mohli vychutnávať takpovediac doma. Dennodenne by na trať vyrazilo 220 nákladných vlakov, ako aj 36 osobných súprav. Tie by jazdili rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu a cesta k moru by trvala necelé tri hodiny. Projekt bol preverený aj spoločnosťou Pragoprojekt, ktorá ambiciózny plán schválila. Cena za výstavbu by sa v tom čase pohybovala okolo 300 miliárd korún.
Znemožnil to však Sovietsky zväz. Výstavba bez jeho súhlasu totiž nemohla začať. Okrem toho sa Sovietskemu zväzu nepozdávalo, že by takýmto spôsobom získalo Československo unikátnu cestu, ktorá sa nachádzala za železnou oponou. Je teda možné, že ak by sa tunel začal naozaj stavať, jeho realizácia by skončila až v súčasnosti. Aktuálne je najdlhším tunelom na svete Gottharský železničný tunel vo Švajčiarsku. Otvorili ho v roku 2016 a jeho dĺžka je viac ako 57 kilometrov.